• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

چگونه تشنج را کنترل کنیم؟

یکی از بیماری‌هایی که منجر به تشنج می‌شود، صرع است. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند به عنوان محرک عمل کنند. تشنج روی سیستم بدن تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود؛ به همین علت یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود این است چگونه تشنج را کنترل کنیم؟ برای کنترل این عارضه راه‌های مختلفی وجود دارند که یکی از آن‌ها استفاده از دارو است. همچنین با دنبال کردن برخی راهکارها می‌توانید از پدید آمدن این عارضه جلوگیری کنید. در ادامه به صورت کامل‌تر این مبحث را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

چگونه تشنج را کنترل کنیم؟

برای کنترل تشنج انواع راهکارها وجود دارند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به کمک بیماران مبتلا به صرع بیایند. اگر شما نیز جزو این بیماران هستید، حتماً این راه‌ها را دنبال کنید تا از عوارض تشنج در امان بمانید. در لیست زیر می‌توانید با برخی از این راهکارها آشنا شوید.

داروهای خود را به موقع مصرف کنید

چگونه تشنج را کنترل کنیم؟ این سؤال مهمی به شمار می‌آید که ممکن است برای شما به وجود بیاید. یکی از راهکارهایی که در این زمینه به چشم می‌خورد، مصرف به موقع داروها است. برخی داروها وجود دارند که می‌توانند وضعیت فرد مبتلا را بهبود ببخشند. این داروها توسط پزشکان تجویز می‌شوند و به وسیله نسخه مخصوص قابل تهیه خواهند بود. لازم به ذکر است اگر بعد از دوره‌ای قصد قطع دارو را دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید و سر خود این کار را انجام ندهید؛ در غیر این صورت ممکن است دچار شوک دارویی شوید.

برای کنترل تشنج از الکل دوری کنید

برای اینکه در کنترل تشنج موفق شوید، حتماً باید از مصرف الکل پرهیز کنید. مصرف الکل باعث می‌شود عفونت دیرتر بهبود پیدا کند. همچنین مکانیسم‌های تحریکی سیناپسی بیشتر می‌شوند. در صورتی که مصرف‌کننده الکل هستید، باید بگوییم که تشنج شما تحریک می‌شود؛ به گونه‌ای که ممکن است مصرف دارو پاسخگوی نیاز شما نباشد.

استرس خود را مدیریت کنید

یکی از راه‌های کنترل تشنج مدیریت استرس است. از استرس به عنوان یکی از اصلی‌ترین محرک‌های تشنج یاد می‌شود؛ به همین علت برای کاهش آن باید روی اضطراب خود تسلط داشته باشید. راه‌های مختلفی در جهت مدیریت استرس وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به خواب کافی، ورزش و استراحت کردن اشاره کنیم. زمانی که خواب کافی داشته باشید، دیگر خسته نخواهید بود. خستگی یکی از محرک‌های اصلی تشنج است؛ به همین علت باید این نکته را در نظر داشته باشید و زمانی کافی به ریلکس کردن اختصاص دهید.
بررسی راه‌های کنترل تشنج

بررسی راه‌های کنترل تشنج

برای کنترل تشنج حتماً برنامه غذایی داشته باشید

اگر هنوز هم این سؤال برای شما مطرح است که چگونه تشنج را کنترل کنیم، باید به این نکته بسیار کاربردی توجه داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تأثیرات مثبت و چشمگیری را روی بدن شما اعمال کند. هیچ‌وقت وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید. شما می‌توانید از میزان وعده‌ها بکاهید؛ اما تعداد آن‌ها نباید تغییری کند. به عنوان مثال دیابت می‌تواند باعث تشنج شود. شما حتماً باید قند خون را کنترل کنید و آن را در حالت متعادل نگه دارید.

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنیم؟

تشنج از جمله عارضه‌هایی است که می‌تواند تمام زندگی شما را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ به همین علت کنترل و درمان آن بسیار ضرورت دارد. زمانی که به صورت مکرر دچار تشنج می‌شوید، باید به یک متخصص مراجعه کنید. پزشک بر اساس وضعیت شما نسبت به درمان اقدام می‌کند. درمان‌ها نیز انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به تجویز دارو اشاره کنیم. گاهی اوقات مصرف منظم دارو نمی‌تواند بیماری را به صورت کامل از بین ببرد. در این شرایط فرد باید از روش جراحی بهره ببرد. دکتر ریاضی به عنوان یکی از برترین متخصصان می‌تواند از روش جراحی برای تشنج‌های حاصل از صرع کمک بگیرد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه تشنج را کنترل کنیم؟ استفاده به موقع داروهای تجویزی، مدیریت استرس، خواب راحت و… از جمله این راهکارها هستند. در صورتی که نسبت به درمان و کنترل تشنج بی‌توجه باشید، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری را تجربه کنید. اگر تشنج شما ناشی از بیماری صرع است، می‌توانید با دکتر ریاضی در جهت درمان در تماس باشید.   بیشتر بخوانید: علت تشنج و قفل شدن دهان
به این مطلب امتیاز دهید

ارسال دیدگاه