• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد: روزشمار رشد مغز کودک شما!

دور سر نوزاد روزشمار رشد و تکامل مغز وی است. به همین دلیل است که نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد در بررسی سلامت وی اهمیتی بنیادین دارد. وقتی در پزشکی از دور سر نوزاد حرف زده می شود همیشه منظور یک فاصله معین است. این فاصله، میانه یا وسط پیشانی کودک تا دورترین بخش پس سر یا برجستگی پشت سر کودک را شامل می شود. در واقع این فاصله استانداردِ اندازه گیری دور سر کودک است. برای این کار از نوار مدرج پلاستیکی یا فلزی انعطاف پذیر استفاده می شود. با اینکه این روش هیچ دردی ندارد و یک اندازه گیری ساده است بیشتر نوزادان با آن احساس راحتی نمی کنند. حالا علت این بی قراری چیست را فقط خدا و خود نوزادان می دانند. به همین دلیل هم معمولا پزشکان این اندازه گیری را در چند نوبت تکرار می کنند. در ادامه همراه ما در سایت دکتر علی ریاضی باشید.

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

دور سر نوزاد طبیعی و نوزاد نارس

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد معیاری برای بررسی سلامت رشد کودک است. در واقع رشد سر کودک در هر مقطع سنی نشانه روشنی از سلامت وی است. نوزادان در زمان تولد با دور سرهای متفاوتی به دنیا می آیند. معمولا گفته می شود که دور سر نوزادان نو رسیده حدودا 35 سانتی متر است. در نوزادانی که پیش از موعد به دنیا آمده اند و به اصطلاح نارس هستند این اندازه کمتر است و چیزی در حدود 31 تا 33 سانتی متر را تشکیل می دهد.

 

رشد استخوان های جمجمه و نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد رشد و توسعه استخوان های جمجمه را هم به شما نشان می دهد. جمجمه از شماری استخوان به هم پیوسته تشکیل شده است. طبیعت این استخوان ها را در هنگام تولد جوش نمی دهد بلکه آنها را منعطف نگه می دارد تا مغز به اندازه کافی فضای رشد و توسعه پیدا کند. اگر بخواهیم دقیق تر سخن گفته باشیم باید ملاج را به عنوان استخوان و عضو شناور جمجمه تلقی کنیم. ملاج عضوی است که پا به پای مغز بزرگ تر می شود و فقط هنگامی جوش می خورد که مغز رشد طبیعی خود را پشت سر گذاشته باشد. اگر ملاج زودتر از زمان طبیعی رشد جوش خورده و بسته شود، مغز از رشد باز می ماند.

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

استاندارد جهانی نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد تابع یک استاندارد جهانی است. معمولا در سه ماه نخست زندگی کودک هر ماه 2 سانتی متر به دور سر کودک اضافه می شود. در سه ماهگی وی آهنگ رشد کمتر می شود و فقط یک سانتی متر به دور سر کودک افزوده می شود. این آهنگ رشد تا یک سالگی ثابت می ماند و همچنان ماهی یک سانتی متر به دور سر کودک اضافه می گردد. البته دور سر تنها مرجع سلامت رشد شما نیست و با وزن و قد وی در ارتباط است. این سه باید با هم نسبتی طبیعی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بیرون زدگی ستون فقرات نوزاد

 

چه زمانی دور سر نوزاد باید نگران مان کند؟

در نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد گفته می شود که دور سر نوزاد شیرخوار باید 35 سانتی متر باشد. این رقم میانگین رشد دور سر نوزاد است. دور سرهایی که 2 رقم از این میانگین کمتر یا بیشتر باشند، همچنان طبیعی شمرده می شوند. اما اگر آهنگ رشد از این ارقام کمتر با بیشتر شود، سرعت رشد طبیعی نیست و حتما باید متخصص اطفال کودک را معاینه کند.

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

آیا نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد دختر و پسر با هم فرق می کند؟

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد در نوزادان پسر و دختر یکی است. اما تفاوت این دو در اندازه طبیعی سر آنها به هنگام تولد است. پسران در مقایسه با دختران دور سر بزرگتری دارند. هر چه پدر و مادر در این زمینه آگاه تر باشند نگرانی های آنان هم کمتر است. آنچه در زمینه دور سر نوزاد گفته می شود در واقع میانگین مطالعاتی است که متخصصان بر روند رشد سر نوزادان انجام داده اند و گرنه عواملی مانند وراثت در شکل گیری نهایی اندازه سر تاثیری مستقیم دارند. با این حال دور سر نوزادان گاهی کوچکی یا بزرگی نگران کننده ای پیدا می کند که علل مختلفی در شکل پذیری این ناهنجاری ها دخالت دارند.

علت کوچک ماندن دور سر نوزادان

یکی از مزایای نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد تشخیص کوچک ماندن آن است. کوچک ماندن دور سر نوزادان علل مختلفی دارد:

  • یکی از علل کوچک ماندن دور سر نوزادان تماس با اشعه ایکس در دوره جنینی است.
  • یکی دیگر از علل کوچکی دور سر مصرف برخی از داروهای عوارض دار در دوران بارداری است.
  • آسیب های زایمان را هم باید از دلایل کوچکی دور سر تلقی کرد.
  • عفونت های دوران حاملگی مادر از جمله علل کوچک ماندن دور سرند.

از دیگر عوامل می توان به:

  • سوء تغذیه مزمن و شدید
  • بیماریها و سندرم های ژنتیکی
  • عفونت های درون رحمی
  • و اختلالات کروموزومی اشاره کرد.
نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد

علل بزرگی دور سر نوزادان

نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد علاوه بر کوچکی دور سر نوزاد، بزرگی غیر طبیعی سر نوزاد را هم آشکار می کند. بزرگی غیر طبیعی سر نوزادان دلایل متعددی دارد. از علل کوچک ماندن دور سر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انباشتگی مایع درون مغزی
  • عفونت های مغزی
  • بیماری های ارثی
  • فقر ویتامین
  • کم کار شدن تیروئید
  • آسیب های فراگیر مغزی
  • مسمومیت های ناشی از ویتامین آ و د
  • بیماری های استخوانی
  • عوارض برخی از داروها

سخن پایانی

امیدواریم با این توضیحات درباره نحوه اندازه گیری دور سر نوزاد به خوبی به اهمیت این نوع پایش پی برده باشید. حقیقت حیاتی این است که هشتاد درصد رشد و توسعه مغز انسان در سال اول زندگی وی رخ می دهد و اگر خدای ناکرده در این بازه زمانی آسیبی به روند رشد مغز وارد شود به هیچوجه جبران نمی شود. به همین دلیل هم این نوع پایش ها را جدی بگیرید و اگر دیدید که آهنگ رشد دور سر کودک شما با منطق طبیعی رشدی که توضیح دادیم همخوان نیست حتما و در سریع ترین زمان ممکن به متخصص جراحی مغز و اعصاب و فوق تخصص جراحی اعصاب کودکان مراجعه کنید. تاخیر شما به معنای از دست رفتن زندگی طبیعی کودک شما است. پس با بی توجهی و مراجعه نکردن به متخصص، حق داشتن یک زندگی طبیعی را از وی نگیرید.

ارسال دیدگاه