• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

عوارض شنت مغزی در کودکان

در فضای درونی جمجمه مایعی به نام مایع مغزی نخاعی وجود دارد که با افزایش میزان این مایع فشار زیادی به مغز وارد می شود. برای حفظ تعادل در مغز باید مایع مغزی نخاعی به میزان مشخص و ثابتی تولید و جذب گردد. اگر به هر دلیلی میزان این مایع مغزی نخاعی افزایش پیدا کند باید به وسیله دستگاه شنت مغزی این مایع را به سایر نقاط بدن انتقال داد. در واقع در شنت مغزی یک لوله بسیار باریک را برای خارج کردن مایع مغزی نخاعی به داخل بطن مغز می فرستند. در ادامه این مطلب درباره شنت مغزی و عوارض شنت مغزی در کودکان صحبت خواهیم کرد پس با دکتر علی ریاضی در این مقاله همراه باشید.

عوارض شنت مغزی در کودکان

عوارض شنت مغزی در کودکان

شنت مغزی چیست؟

شنت لوله ای با قطر بسیار کم می باشد و بسیار ظریف و کوچک است. مایع مغزی نخاعی از طریق این لوله های کوچک به بافت های دیگر بدن از جمله شکم و ریه فرستاده می شود. در شکم و سایر بافت ها این مایع قابلیت جذب دارند. شنت به وسیله جراحی برای از بین بردن فشار بیش از حد به مغز و جمجمه وارد بافت و بطن مغزی می شود. شنت های مغزی عمدتا از سه بخش تشکیل شده اند. دریچه یک طرف به همراه مخزن، لوله ای کوتاه از جنس سیلیکون و لوله ای بلند و از جنس سیلیکون سه بخش شنت های مغزی می باشند. شیر یک طرفه از یک طرف به لوله کوتاه و از سمت دیگر به لوله بلند تر متصل می باشد. در واقع مایع مغزی نخاعی از طریق لوله کوتاه به مخزن شیر وارد می شود و از طریق لوله بلند تر به سایر نقاط و بافت های بدن منتقل می گردد.

عوارض شنت مغزی

از عوارض شنت مغزی در کودکان می توان به گرفتگی شنت اشاره کرد. دستگاه شنت مغزی بک دستگاه مکانیکی است و کارکرد آن به صورت دائمی امکان پذیر نمی باشد. این دستگاه ممکن است دچار نقص هایی شود و عوارض بیماری هیدروسفالی مجددا بروز کند. در دراز مدت ممکن است در لوله های شنت گرفتگی هایی ایجاد شود و رسوب و گرفتگی مانع از عبور مایع مغزی نخاعی شود که برای رفع مشکل جراحی مجدد نیاز می باشد. شنت های مغزی ممکن است دچار آلودگی هایی باشند و با انتقال آنها به درون مغز باعث ایجاد التهاب و عفونت شوند. در موارد نادر ممکن است در اثر قرار نگرفتن دستگاه شنت در محل درست، خونریزی مغزی و سکته مغزی اتفاق بیفتد. آب آوردن ریه و یا شکم و حتی نارسایی های قلبی به دلیل تخلیه مایع مغزی نخاعی درون این بافت ها دور از انتظار نیست. البته موارد گفته شده شایع نمی باشد و در دراز مدت ممکن است اختلالاتی را به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: علائم تورم های مغزی در کودکان

علائم از کار افتادن دستگاه

در صورتی که با علائم زیر در کودک خود مواجه شدید هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان دهنده گرفتگی و از کار افتادن شنت باشد.

  • گیجی
  • تب بالا
  • خواب آلودگی
  • کاهش سطح هوشیاری
  • تهوع و استفراغ
  • اختلالات بینایی
  • تورم پوست روی جمجمه
  • تورم ورید های جمجمه
  • تشنج
  • سفتی گردن

عوارض شنت مغزی در کودکان

عوارض شنت مغزی در کودکان

مدت زمان استفاده

در مواقعی که هیدروسفالی در کودک به صورت کوتاه مدت و موقت باشد پس از بهبود شرایط نیازی به استفاده از شنت های مغزی نخواهند داشت. اما در برخی موارد این بیماری تا سال ها همراه فرد بوده و باید دستگاه شنت را به مرور زمان و در صورت جداشدگی، انسداد و شکستگی تعویض کنند. نزدیک به نیمی از شنت های مغزی بعد از 2 سال از کار می افتند، بنابراین این شنت ها دائمی نبوده و هر 2 سال باید تعویض شوند.

در این مطلب از بیماری هیدروسفالی که همان تجمع مایع مغزی نخاعی در درون مغز است صحبت شد. روند درمان این بیماری با قرار دادن دستگاه شنت امکان پذیر می باشد. بعد از عمل جراحی از شستن سر کودک با شامپو به مدت 7 الی 14 روز خودداری کنید. در صورت مشاهده هر کدام از عوارض شنت مغزی در کودکان پزشک معالج را مطلع سازید.

ارسال دیدگاه