• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

بهترین دکتر برای مشکلات رشد قد کودکان در اصفهان

قد کوتاه در کودکان و فرایند افزایش قد

قد کوتاه در کودکان، یکی از نگرانی های بزرگ والدین است. علاوه بر تاثیر قد بر زیبایی و اعتماد بنفس فرد، گاهی در پشت پرده کوتاهی قد کودکان به رد پای بیماری های ژنتیکی و نقص های استخوانی برخورد می کنیم. این مقاله را با هدف آشنایی و معرفی بهترین دکتر برای رشد قد کودکان در اصفهان برای شما تدوین نموده ایم. قد کودک در برهه های مختلف سنی، متفاوت است. به عنوان مثال قد کودک در یک سالگی 75 سانتی متر می شود و در 4 سالگی تقریبا به دو برابر این مقدار می رسد. برای پایش قد کودک و تناسب آن با نمودارهای رشد، می توان از چارت WHO برای صفر تا دو سالگی و از چارت CDC برای بالاتر از دو سالگی استفاده کرد.

سرعت رشد قدی در تشخیص انواع مختلف کوتاهی قد بسیار موثر است. بهترین دکتر برای رشد قد کودکان در اصفهان، آقای دکتر ریاضی در رابطه با سرعت رشد قدی کودکان بارها بیان کرده اند که: اگر کودکی با سرعت کمتر از 5 سانتی متر در سال رشد کند، حتما باید مورد بررسی قرار داده شود. ایشان با بیان علل شایعی مانند: تاخیر سرشتی رشد یا بلوغ، کوتاهی قد خانوادگی، اثرات هورمون ها روی رشد، کمبود هورمون رشد و اختلالات بلوغ، به شما در تشخیص و درمان هرچه سریع تر کودکان کمک می کند.

عوامل موثر در رشد قدی کودکان

کوتاهی قد می تواند به علل مختلفی رخ دهد. لازم است خاطرنشان شویم که قد کوتاه همیشه به معنای وجود یک اختلال پاتولوژیک نیست. برای فهم بهتر این موضوع باید با فرایند افزایش قد در انسان و عوامل موثر با آن آشنا شوید. به طور کلی قد نهایی مورد انتظار هر فرد، برایندی از میانگین قد والدین وی است. البته این مقدار را می توان به صورت اختصاصی تر برای دخترها و پسر ها نیز در نظر گرفت. بنابراین اگر کودکی دارای والدین با متوسط قد 176 سانتی متر باشد، اگر قد نهایی کودک بین 171-181 سانتی متر باشد مقدار طبیعی است.

آقای دکتر ریاضی فوق تخصص جراحی اعصاب کودکان و بهترین دکتر برای رشد قد کودکان در اصفهان می باشند. شما عزیزان جهت نوبت دهی و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس الکترونیکی /https://dr-riazi.com مراجعه نمایید.

کوتاهی قد کودکان

کوتاهی قد کودکان

بیشتر بخوانید: درمان اختلال یادگیری در کودکان

آکندروپلازی

یکی از علل مهم کوتاهی قد کودکان، بیماری آکندروپلازی است. با توجه به گفته های دکتر ریاضی به عنوان بهترین دکتر برای رشد قد کودکان در اصفهان، آکندروپلازی یا کوتولگی، یک بیماری ژنتیکی است. در این اختلال یک پروتئین به نام fibroblast growth factor receptor دچار تغییر شده و منجر به کاهش رشد استخوان ها می شود. در واقع پاتولوژی این بیماری به عدم توانایی صفحه رشد یا فیز در تبدیل شدن به استخوان بر میگردد.  بنابراین اگر کودکی از سرعت رشد قد مناسبی برخوردار نیست باید به سرعت برای بررسی علل احتمالی مراجعه نماید.

آکندروپلازی

آکندروپلازی

علل کوتاهی قد در کودکان

دکتر ریاضی، بهترین دکتر برای رشد قد کودکان در اصفهان است. ایشان با اشراف بر شایع ترین علل کوتاهی قد در کودکان، در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص و پلن درمانی لازم را برای کودک مشخص می کند. در ادامه علل شایع کوتاهی قد را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. کوتاهی قد خانوادگی یا ژنتیکی، به کودکی گفته می شود که والدین او دارای قد کوتاه هستند. اگر قد مادر کمتر از 150 سانتی متر و قد پدر کمتر از 160 سانتی متر باشد، کوتاهی قد والدین در نظر گرفته می شود. در این کوتاهی قد مواردی مانند بلوغ جنسی، رویش دندان ها و سن استخوانی طبیعی هستند. سن استخوانی کودک با سن تقویمی او برابر است و نیاز به مداخله ی خاصی ندارد.
  2. کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد، ناشی از عدم ترشح یا کمبود هورمون رشد است. این کودکان در زمان تولد دارای وزن و قد طبیعی یا نزدیک به طبیعی هستند. بر اساس گفته های دکتر ریاضی این کودکان پس از 2 تا 3 سالگی دچار کاهش سرعت رشد شده و نسبت به کودکان همسن خود دارای قد کوتاه هستند. ظاهر بچه فرشته تپل و داشتن صدای نازک، جز ویژگی های این کودکان است.
  3. اختلالات بلوغ نیز می توانند در کوتاهی قد موثر باشند. مواردی که در دسته ی اختلال بلوغ دیررس قرار دارند شامل: تاخیر بلوغ سرشتی، هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک و هیپوگنادیسم هیپرگنادوتروپیک هستند. در دسته ی اختلالات بلوغ زودرس نیز می توان به بلوغ زودرس مرکزی، بلوغ زودرس محیطی و آدرنارک زودرس اشاره کرد.
به این مطلب امتیاز دهید

ارسال دیدگاه