• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

درمان قطعی صرع مقاوم به درمان

از مزمن‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های جهان می‌توانیم به صرع اشاره کنیم. این بیماری‌ به اختلالات عصبی اشاره دارد و منجر به حملاتی همچون تشنج می‌شود. از آنجایی که بیماری صرع روی زندگی روزمره بسیار تأثیرگذار است، بسیاری از افراد به دنبال درمان قطعی آن هستند؛ اما با این حال گاهی اوقات این بیماری به درمان‌های دارویی مقاوم است. در این راستا سوالی که مطرح می‌شود این است چگونه می‌توان نسبت به درمان قطعی صرع مقاوم به درمان اقدام کرد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم؛ ازاین‌رو تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چگونه می‌توان نسبت به درمان قطعی صرع مقاوم به درمان اقدام کرد؟

صرع در دسته‌بندی بیماری‌های مغز و اعصاب جای می‌گیرد؛ به همین علت ممکن است درمان آن نسبت به سایر گزینه‌ها سخت‌تر باشد. برای درمان بیماری صرع پزشک در ابتدا راه‌های دارویی را توصیه می‌کند. بیمار به مدت شش ماه این داروها را منظم مصرف می‌کند. با توجه به شدت و نوع بیماری، داروهای تجویزی نیز متفاوت خواهند بود؛ اما به طور کلی از جمله آن‌ها می‌توانیم به کاربامازپین، فنی توئین، فنوباربیتال، اتوسوکزوماید، دیازپام و… اشاره کنیم. اگر در بازه زمانی شش ماهه این داروها جوابگو نبودند، فرد می‌تواند نسبت به جراحی قدم بردارد. قبل از جراحی نیز پزشک باید به بررسی شرایط فرد بپردازد. به عنوان مثال بیماری صرع باید تنها ناحیه کوچکی از سر را درگیر کرده باشد. همچنین پزشک باید از این موضوع اطمینان حاصل کند که جراحی تأثیری روی قدرت حرکتی و شنیداری فرد ندارد. دکتر ریاضی می‌تواند مسئولیت درمان قطعی صرع مقاوم به درمان را با کمک جراحی برعهده بگیرد. برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر می‌توانید یک نوبت مشاوره رزرو کنید.

جراحی‌ بیماری صرع چگونه است؟

روش‌های جراحی برای درمان بیماری صرع

روش‌های جراحی برای درمان بیماری صرع

برای درمان بیماری صرع می‌توان از روش جراحی کمک گرفت. جراحی‌ها نیز با تکنیک‌های مختلفی قابل انجام هستند که پزشک با توجه به شرایط فرد یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. در لیست زیر می‌توانید با برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های جراحی آشنا شوید:
  1. لوبکتومی: قدیمی‌ترین روش جراحی، لوبکتومی است. در این روش بخشی از مغز که تحت تأثیر اولیه تشنج است، برداشته می‌شود.
  2. ترانس تراپ چندگانه: افرادی که به دلیل بیماری صرع تشنج‌های شدیدی را تجربه می‌کنند، می‌توانند از این روش بهره ببرند. برای کاهش تعداد دفعات تشنج می‌توان از ترانس تراپ چندگانه بهره برد.
  3. نیم‌کره سلولی: گاهی اوقات شدت تشنج آنقدر بالا است که فرد باید نیم‌کره درگیر را به صورت کامل قطع کند. به این روش جراحی نیم‌کره سلولی گفته می‌شود.

چه مواردی باعث بروز صرع می‌شوند؟

قبل از اینکه نسبت به درمان قطعی صرع مقاوم به درمان قدم بردارید، نیاز است دلایلی که باعث ایجاد بیماری می‌شوند را شناسایی کنید. موارد مختلفی باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شوند. در لیست زیر می‌توانید چند نمونه از این دلایل را شناسایی کنید:
  1. اتفاق‌هایی که منجر می‌شوند سر ضربه ببیند؛ مانند حوادث رانندگی.
  2. اتفاق‌هایی که باعث وضعیت ناگوار مغز می‌شوند؛ مانند سکته مغزی و تومور.
  3. برخی بیماری‌های عفونی ممکن است باعث بیماری صرع شوند؛ از جمله انسفالیت ویروسی.

صرع چه اثراتی در زندگی دارد؟

اگر بیماری صرع درمان نشود، اثرات بسیار منفی روی زندگی خواهد داشت. برخی از این اثرات مربوط به زندگی اجتماعی هستند که می‌توانند روی اعتماد‌به‌نفس افراد تأثیر منفی بگذارند؛ از جمله:
  1. احساسات و رفتار تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
  2. فرد در تعامل و ارتباط با دیگران ضعیف عمل می‌کند.
  3. ممکن است توانایی مطالعه و کار کاهش پیدا کند.
با توجه به موارد ذکر شده بسیار ضروری است هر چه سریع‌تر نسبت به درمان بیماری صرع اقدام کرد. برخی عوامل ممکن است روند بهبودی و درمان را با اختلال مواجه کنند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به سن، مصرف الکل، عفونت‌های سیستم مرکزی و… اشاره داشته باشیم.

سخن آخر

بیماری صرع از جمله اختلالات مغزی به شمار می‌رود که می‌تواند روح و جسم را تحت تأثیر قرار دهد. برای جلوگیری از اثرات منفی نیاز است هر چه سریع‌تر نسبت به درمان اقدام کرد. درمان‌ها نیز می‌توانند به شکل دارویی یا جراحی باشند. برای درمان قطعی صرع مقاوم به درمان بهترین گزینه جراحی است که دکتر ریاضی عهده‌دار این مسئولیت خواهد بود.   بیشتر بخوانید: چگونه تشنج را کنترل کنیم

ارسال دیدگاه