• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

برجستگی استخوانی روی جمجمه کودک

رزرو نوبت:  03132240943 و 09925062005

برجستگی استخوانی روی جمجمه کودک یا نوزاد چیست؟

برجستگی استخوانی روی جمجمه یک نهاد آناتومیک طبیعی است. به ندرت ممکن است هیپراستوز را نشان دهد و در مواردی می تواند برجسته و باعث درد شود. پسری 14 ساله با درد موضعی در ناحیه پس سری همراه با وجود توده استخوانی منحنی به آرامی در حال رشد همواره در شانه زدن و خوابیدن در حالت خوابیده مشکل داشت.  معاینه موضعی وجود یک تورم سخت سنگی و غیر حساس به طول تقریبی 1.2 سانتی متر و شکل مخروطی منحنی را نشان داد که روی ناحیه برجستگی استخوانی روی جمجمه با برآمدگی رو به پایین قرار داشت، پوست روی آن آزادانه حرکت می کرد و می توانست از توده زیرین نیشگون بگیرد. اشعه ایکس از جمجمه، نمای جانبی، وجود توبرکل اکسیپیتال خارجی رو به پایین را نشان داد. اما این برجستگی استخوانی رو جمجمه نوزاد یا کودک چیست و آیا نیاز به حراحی دارد؟ برجستگی استخوانی روی جمجمه نشان دهنده یک برجستگی آناتومیکی طبیعی است. با این حال، برجستگی بیش از حد شاخ مانند غیر معمول است. خطوط نوکال سبب به وجود آمدن عضله ذوزنقه ای در قسمت داخلی می شوند که ممکن است بیمار دچار درد شود. عصب اکسیپیتال سوم تقریبا 3 میلی متر از طرف جانبی در رابطه با برآمدگی اکسیپیتال خارجی حرکت می کند و فرضیه پیشنهادی برای درد مقاوم به درمان شامل ترکیبی از عوامل است. با این حال، چنین برآمدگی خارجی شاخ مانند باعث نورالژی اکسیپیتال موضعی می شود.

آناتومی برآمدگی اکسیپیتال خارجی:

برآمدگی اکسیپیتال خارجی برجستگی قابل لمسی است که در امتداد جنبه خارجی قسمت سنگفرشی استخوان اکسیپیتال یافت می شود. در نقطه ای در امتداد خط وسط قرار دارد که در آن صفحات پس سری و نوکال به هم می رسند. از اینیون تشکیل شده است که یک نقطه جمجمه ای است که در نوک برآمدگی اکسیپیتال قرار دارد. برآمدگی اکسیپیتال خارجی یک محل مبدا برای قسمت نزولی عضله ذوزنقه و یک محل اتصال برای رباط نوکال ایجاد می کند. در مردان بیشتر از زنان است.

ساختار و عملکرد استخوان های جمجمه:

جمجمه شامل 22 استخوان است که از طریق بخیه های جمجمه به هم متصل می باشند. عملکرد جمجمه انسان حمایتی و محافظتی است. ماهیچه های صورت و پوست سر را با ایجاد اتصالات عضلانی و تاندونی پشتیبانی می کند، از ساختارهای عصبی عروقی محافظت می کند و سینوس های مختلف را برای سازگاری با افزایش فشار در خود جای می دهد. جمجمه دارای سوراخ های متعددی است که اجازه عبور ساختارهای عصبی عروقی به داخل و خارج جمجمه را می دهد. اعصاب جمجمه و برخی از عروق بیشتر از طریق سوراخ های قاعده خارج می شوند. در زیر لیست مختصری از مهم ترین سوراخ ها و ساختارهای مرتبط آورده شده است.
  • صفحه کریبریفرم: عصب بویایی (CN I)
  • کانال بینایی: عصب بینایی (CN II) و شریان چشمی
  • شقاق اربیتال فوقانی: عصب چشمی (CN III)، عصب تروکلئار (CN IV)، عصب ابدکنس (CN VI)، تقسیم چشمی عصب سه قلو (CN V1)
  • فورامن روتونوم: تقسیم فک بالا عصب سه قلو (CN V2)
  • فورامن بیضی: تقسیم فک پایین عصب سه قلو (CN V3)
  • سوراخ استیلوماستوئید: عصب صورت (CN VII)
  • گوش شنوایی داخلی: عصب صورت (CN VII) و عصب دهلیزی (CN VIII)
  • سوراخ ژوگولار: عصب گلوفارنکس (CN IX)، عصب واگ (CN X)، عصب جانبی نخاعی (CN XI) و ورید ژوگولار
  • کانال هیپوگلوسال: عصب هیپوگلوسال (CN XII)
  • فورامن مگنوم: ساقه مغز، ریشه نخاعی عصب کمکی (CN XI) و شریان های مهره ای
برجستگی استخوانی روی جمجمه یا برآمدگی اکسیپیتال خارجی یک برآمدگی استخوانی برجسته از استخوان پس سری جمجمه است. به طور معمول در مردان قابل لمس تر است، که برجسته ترین نقطه آن به عنوان اینیون نامیده می شود. خطوط فوقانی نوکال از برآمدگی اکسیپیتال خارجی امتداد یافته اند. این نشانه ها با هم مرز بین پوست سر و گردن را تشکیل می دهند. یک خط فرضی، خط پری کرانیوسرویکال، از برآمدگی اکسیپیتال خارجی تا نقطه میانی چانه کشیده شده و سر را از گردن مشخص می کند. برآمدگی اکسیپیتال خارجی به عنوان یک نقطه اتصال برای رباط نوکال و همچنین عضله ذوزنقه ای عمل می کند. اما به طور کلی هر برجستگی استخوانی روی جمجمه کودک یا نوزاد نیاز به معاینه و بررسی توسط پزشک متخصص دارد. بهترین کار این نیست که پس از مشاهده این موضوع بدون تعلل با پزشک متخصص مشورت کنید و اقدمات لازم را انجام دهید.   بیشتر بخوانید: عوارض عمل تومور مغزی در کودکان
به این مطلب امتیاز دهید

ارسال دیدگاه