• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

عوارض عمل تومور مغزی در کودکان

آشنایی با عوارض عمل تومور مغزی در کودکان:

جراحی تومور مغزی در کودکان عوارض عصبی را به دنبال دارد که بر عملکرد روزانه و توانبخشی تأثیر می گذارد. از عوارض عمل تومور مغزی در کودکان می توان به عواقب عصبی شناختی، نقص در عملکرد یادگیری و حافظه، سمیت گوش، اختلالات تشنج، سکته مغزی و نوروپاتی محیطی اشاره کرد.

کودکان بعد از جراحی چه احساسی خواهند داشت؟

عوامل زیادی بر احساس فرزند شما پس از جراحی تأثیر می گذارد، از جمله نوع جراحی که انجام شده است، اندازه و محل تومور. احساس خستگی بعد از جراحی بسیار رایج است، بنابراین اگر کودک شما بیش از حد معمول می خوابد، نگران نباشید. هنگامی که کودک شما برای اولین بار پس از جراحی مغز از خواب بیدار می شود، ممکن است روی صورتش ورم و کبودی داشته باشد که می تواند برای او و شما بسیار ناراحت کننده باشد. علائمی که قبل از جراحی وجود داشته اند نیز ممکن است به طور موقت بدتر شوند. این امر کاملا رایج است و معمولا به دلیل تورم در مغز پس از جراحی است. این علائم در دوران نقاهت بهتر می شوند.

عوارض کوتاه مدت جراحی مغز و اعصاب:

همچنین ممکن است کودک برخی یا همه اثرات موقت زیر را تجربه کند:
  • حالت تهوع ناشی از بیهوشی.
  • گلودرد به دلیل لوله ای که در طول جراحی برای تنظیم تنفس و سطح اکسیژن استفاده شده است.
  • سردرد ناشی از تورم در مغز. تورم باید ظرف چند روز از بین برود و می‌توان از مسکن برای تسکین سردرد استفاده کرد.
  • فاز های لحظه ای احساس سرگیجه یا گیجی.
  • مشکل در بلع
  • خستگی مداوم
  • علائم جدید به عنوان مثال تغییرات شخصیتی، مشکلات گفتاری یا هماهنگی، تشنج های صرع (تشنج)
این اثرات معمولاً مدت کوتاهی پس از جراحی ناپدید می شوند، گاهی اوقات ممکن است برای مدت طولانی تری نیز باقی بمانند. اگر نگران هر گونه علامتی هستید، با جراح مغز و اعصاب فرزندتان صحبت کنید.
عوارض عمل تومور مغزی در کودکان

عوارض عمل تومور مغزی در کودکان

به یاد داشته باشید توصیه هایی در مورد شستن مو، بازگشت به مدرسه و سایر موارد هنگام ترخیص به کودک شما گفته می شود.

سلول های پیش ساز عصبی در مغز کودکان:

زیست شناسی سلول های پیش ساز عصبی در علت شناسی اثرات دیررس درمان های تومور مغزی نقش اساسی دارد. سلول‌های بنیادی عصبی، سلول‌های خود تجدید شونده ای هستند که نورون‌ها، آستروگلیا و اولیگودندروگلیا را تولید می‌کنند. همچنین سلول‌های پیش‌ساز عصبی محدود به نسل، در مغز پس از تولد همه پستاندارانی که تا به امروز مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، از جمله انسان‌ها وجود دارد. سلول های بنیادی عصبی، سلول های پیش ساز عصبی و سلول های پیش ساز گلیال در مجموع به عنوان سلول های پیش ساز عصبی (NPCs) شناخته می شوند.

عواقب عصبی شناختی:

اختلال عملکرد شناختی که با اختلال عملکرد برجسته حافظه کوتاه مدت مشخص می شود، شایع ترین عوارض عمل تومور مغزی در کودکان می باشد. خود تومور، جراحی مغز و اعصاب، شیمی درمانی و به ویژه رادیوتراپی، همگی می توانند به عواقب عصبی شناختی کمک کنند. رادیوتراپی جمجمه باعث کاهش قدرت شناختی در کودکان می شود. ماه ها تا سال ها پس از درمان، بیماران نقص های پیشرونده ای در عملکرد حافظه، روابط فضایی، سرعت پردازش، پردازش حرکتی بینایی، مهارت های کمی و توجه خواهند داشت. این الگوی اختلال شناختی حاکی از اختلال در شبکه های لیمبیک و پیشانی است. اختلال عملکرد هیپوکامپ یکی از ویژگی های برجسته این عواقب عصبی روانی است. در واقع، به نظر می رسد شدت زوال شناختی به دوز تابشی که به لوب های گیجگاهی داخلی می رسد بستگی دارد.

پیامدهای عصبی_شناختی:

اختلال شناختی که به دنبال پرتودرمانی به وجود می‌آید به طور متناقضی با یافته‌های رادیولوژیک مرتبط است و اغلب در بیماران با تصویربرداری عصبی با ظاهر طبیعی رخ می‌دهد. یکی از این فرآیندهای عصبی فیزیولوژیکی، نوروژنز هیپوکامپ می باشد. مطالعات در مدل‌های حیوانی نشان داده‌اند که دوزهای درمانی تابش جمجمه عملاً نوروژنز را کاهش می‌دهد و این مهار نوروژنز با اختلال در عملکرد آزمایش‌های حافظه وابسته به هیپوکامپ است. این اختلال ریز محیطی عمدتاً به دلیل التهاب میکروگلیا ناشی از تابش است و درمان ضد التهابی با عامل ضد التهابی غیر استروئیدی ایندومتاسین تا حدی نوروژنز و عملکرد هیپوکامپ را در جوندگان بازیابی می کند.   بیشتر بخوانید: درمان تومور مغزی در کودکان
به این مطلب امتیاز دهید

ارسال دیدگاه