علائم تومور مغزی در کودکان

آشنایی با علائم تومور مغزی در کودکان:

تومورهای مغزی رشد غیر طبیعی در جمجمه هستند. آن ها از شایع ترین انواع سرطان در کودکان می باشند. تومورهای مغز و نخاع در دوران کودکی می توانند باعث سردرد و سایر علائم شوند. علائم تومور مغزی در کودکان بسیار متفاوت است. تشخیص برخی از علائم و نشانه ها ممکن است آسان نباشد. برخی از شایع ترین علائم تومور مغزی در کودکان عبارتند از:
  • سردرد که ممکن است مکرر و شدید باشد.
  • احساس افزایش فشار در سر
  • حالت تهوع یا استفراغ بی دلیل
  • بروز ناگهانی مشکلات بینایی، مانند دوبینی
سایر علائم و نشانه های احتمالی، بسته به محل تومور، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  1. توده ای در نقطه نرم (فونتانل) روی جمجمه نوزادان
  2. تشنج، به خصوص زمانی که سابقه تشنج وجود نداشته باشد.
  3. حرکات غیر طبیعی چشم
  4. غرغر کردن
  5. مشکلات بلع
  6. از دست دادن اشتها در نوزادان
  7. مشکل در حفظ تعادل
  8. مشکلات راه رفتن
  9. ضعف یا از دست دادن حس در بازو یا پا
  10. ضعف یا افتادگی یک طرف صورت
  11. مشکلات حافظه
  12. تغییرات در شخصیت یا رفتار
  13. مشکلات شنوایی
پزشکان از معاینات فیزیکی و عصبی، آزمایش و تصویربرداری برای تشخیص تومورهای مغزی استفاده می کنند. بیشتر تومورها به وسیله جراحی تشخیص و حذف می شوند.
درمان تومور

درمان در کودکان گاهی با درمان بزرگسالان متفاوت است. عوارض جانبی طولانی مدت یک جنبه مهم است که باید در نظر گرفت. گزینه های درمان به نوع و محل ضایعه بستگی دارند. اغلب امکان برداشتن تومور وجود دارد. اگر جراحی ممکن نباشد، پزشک از پرتو درمانی و شیمی درمانی استفاده می کند. درمان و شانس بهبودی همانند علائم به محل، نوع تومور و سن کودک بستگی دارد. از آنجایی که فناوری ها و درمان های جدید به طور مداوم در حال توسعه هستند، ممکن است چندین گزینه در مراحل مختلف درمان وجود داشته باشد. به طور کلی روش های درمان تومور مغزی در کودکان با درمان بزرگسالان متفاوت می باشد، بنابراین تخصص و تجربه متخصصان مغز و اعصاب کودکان در روند درمان بسیار مهم است.

علل:

در بیشتر موارد، علت دقیق تومور مغزی دوران کودکی ناشناخته است. تومورهای مغزی دوران کودکی معمولاً تومورهایی هستند که از مغز یا بافت های مجاور شروع می شوند. تومورهای مغزی اولیه زمانی به وجود می آیند که سلول های طبیعی دارای خطا (جهش) در DNA خود باشند. این جهش‌ها سبب می شوند سلول ها به سرعت رشد کنند و تقسیم شوند. در نتیجه توده ای از سلول های غیر طبیعی سبب به وجود آمدن تومور در مغز می شوند. کودکان می توانند انواع مختلفی از تومورهای مغزی (که ممکن است سرطانی باشد یا نباشد) را تجربه کنند.

عوامل خطر:

در اکثر کودکان مبتلا به تومور مغزی، علت تومور مشخص نیست. با این حال، انواع خاصی از تومورهای مغزی وجود دارد. نوع مدولوبلاستوما در کودکان بسیار شایع است. همچنین سابقه خانوادگی تومورهای مغزی یا سندرم های ژنتیکی ممکن است خطر ابتلا به تومورهای مغزی را در برخی از کودکان افزایش دهد. تومورهای مغزی در تمامی سنین ممکن است به وجود بیایند. در کودکان، تومورهای مغزی بیشتر در افراد کمتر از 5 سال رخ می دهد. کودکانی که تحت پرتودرمانی سر قرار می‌گیرند، خطر ابتلا به تومورهای مغزی در آن ها بالا است. برای مثال، پرتودرمانی برای یک نوع تومور مغزی ممکن است خطر ابتلا به نوع دیگری از تومور مغزی را افزایش دهد. اگر سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با میکروب ها به دلیل داروها یا بیماری ها تضعیف شود، ممکن است خطر ابتلا به تومورهای مغزی کودکان افزایش یابد. کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کسانی هستند که برای کنترل سیستم ایمنی خود دارو مصرف می کنند. برخی از شرایط پزشکی، مانند عفونت با HIV، می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. برخی از سندرم های ژنتیکی که در خانواده ها وجود دارند، می توانند خطر ابتلا به تومورهای مغزی را در کودکان افزایش دهند. سندرم ها عبارتند از:
  • نوروفیبروماتوز
  • توبروس اسکلروزیس