• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

درمان زود بسته شدن ملاج نوزاد

کرانیوسینوستوزیس یا زود بسته شدن ملاج نوزاد یک نقص ژنتیکی می باشد که در بعضی از نوزادان در هنگام تولد دیده می شود. یک نوزاد در هنگام تولد دارای استخوان های جدا و زیادی در جمجمه می باشد که هنوز به شکل کلی نرسیده اند. در سال های اولیه تولد علی الخصوص در دو سال ابتدایی مغز به سرعت در حال رشد می باشد. باز ماندن درز ها و استخوان های جمجمه اهمیت زیادی برای رشد مغز و جمجمه دارد. ترکیب شدن استخوان های مغز به صورت کامل در سال های پایانی نوجوانی اتفاق می افتد. این عارضه باعث سبب بدشکلی سر نوزاد خواهد و باعث می شود که مغز نوزاد به صورت کامل رشد نکند. در ادامه این مقاله به درمان زود بسته شدن ملاج نوزاد می پردازیم با دکتر علی ریاضی همراه باشید.

درمان زود بسته شدن ملاج نوزادشز

درمان زود بسته شدن ملاج نوزاد

علائم زود بسته شدن ملاج  

در بدو تولد علائم زود بسته شدن ملاج نوزاد مشهود می باشد و با گذشت زمان و مشاهده تغییرات در سر کودک، پر رنگ تر خواهد شد. شدت این بیماری به درگیری ملاج و شکاف های بین آن بستگی دارد و در کودکان مختلف، متفاوت می باشد. رشد آهسته و یا حتی عدم رشد در سر کودک، غیر طبیعی بودن جمجمه و شکل سر در کودک، از بین رفتن بخشی از ملاج و… می تواند از علائم این بیماری باشد.

انواع کرانیوسینوستوزیس

انواع کرانیوسینوستوزیس شامل موارد زیر می باشد:

کرونال: صاف شدن پیشانی در سمتی دیگر

متوپیک: پیشانی سه گوش

لامبدوئید: صاف بودن گوش ها و پشت سر

ساژیتال: باریک و دراز شدن سر

 

 بیشتر بخوانید: درمان هیدروسفالی در کودکان

زمان بسته شدن ملاج نوزاد

زمان بسته شدن ملاج نوزاد تا 19 ماهگی می باشد و در حالت عادی از 2 الی 4 ماه قسمت پشتی آن بسته می شود. قسمت جلویی ملاج تا 2 سالگی ممکن است برای رشد مغز باز بماند. زود بسته شدن و یا حتی دیر بسته شدن ملاج باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای برای کودک خواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده علائم سریعا به متخصص مراجعه کنید.

عوارض زود بسته شدن ملاج

از جمله عوارض زود بسته شدن ملاج می توان به تغییر شکل در سر و صورت به صورت همیشگی اشاره کرد. همچنین ممکن است در اثر این بیماری فشار بسیار زیادی بر روی مغز و جمجمه احساس شود. در صورت عدم مراجعه و درمان اثرات این بیماری تشدید خواهد شد و عوارضی همچون تاخیر در رشد، اختلالات بینایی، تشنج، بی حالی و حتی مرگ را مشاهده خواهید کرد.

درمان زود بسته شدن ملاج نوزاد

درمان زود بسته شدن ملاج نوزاد

درمان

درمان زود بسته شدن ملاج نوزاد با توجه به شدت آن انجام می گیرد. در صورتی که این عارضه خفیف باشد با گذشت زمان و افزایش سن رفع خواهد شد. زمانیکه این بیماری شدید باشد پزشک متخصص مجبور به جراحی خواهد شد و زمان این جراحی از 2 ماهگی تا یک سالگی می باشد. تاخیر در روند درمان سبب ایجاد عقب ماندگی ذهنی و حتی مرگ می شود و در صورت رویت علامت های هر چند ناچیز پزشک متخصص را مطلع سازید. جراحی کرانیوسینوستوز هم به منظور زیبایی و هم برای ایجاد فضای کافی جهت رشد مغز انجام می گیرد. با توجه به وراثتی بودن این بیماری و احتمال انتقال آن به نسل بعدی باید نوزاد و اعضای خانواده به دقت معاینه شوند.

اختلالات مربوط به این بیماری

سندروم کروزون باعث بد شکلی صورت و بر آمده شدن چشم ها می شود و مجرای تنفسی مسدود می شود. این سندروم یکی از شایع ترین نوع سندروم ها در میان کودکان مبتلا به کرانیوسینوستوزیس می باشد. هوش این کودکان کاملا طبیعی می باشد و هیچ گونه اختلالات حرکتی و اندامی در آنها مشاهده نمی شود. از هر 25000 نوزاد متولد شده در دنیا یکی از آنها به این سندروم مبتلا می باشد. سندروم آپرت باعث رشد سر به صورت بلند و کوتاه می شود، سندروم کارپنتر و فایفر باعث ناهنجاری های اندامی خواهند شد. سندرم ساتر چوتزن نیز همراه با ایجاد محدودیت در رشد جمجمه قدامی و عدم تقارن در سر می باشد.

 

ارسال دیدگاه