علائم تورم های مغزی در کودکان

تورم مغزی یا اِدم مغزی یک وضعیت کاملا اورژانسی در کودکان می باشد که در اثر آسیب های مختلف به مغز ایجاد می شود. در واقع تورم را بخشی از پاسخ طبیعی بدن نسبت به مشکل ایجاد شده می دانند.

از علائم تورم های مغزی در کودکان می توان به ایجاد تغییرات عصبی، اختلالات روانی و تشنج اشاره داشت. اگر این بیماری به موقع درمان نشود ممکن است باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیری شود و سلامت کودک را به خطر بیندازد. روند درمان این بیماری بسیار مشکل و زمان بر می باشد و حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمود. با توجه به علت تورم دوره درمان کاملا متفاوت می باشد.در ادامه این مطلب با دکتر علی ریاضی همراه باشید تا شما را با علائم تورم های مغزی در کودکان، علل و راه های درمان آشنا سازیم.

دلایل ایجاد اِدم مغزی در کودکان

از دلایلی که کودکان دچار تورم های مغزی می شوند می توان به کاهش اکسیژن رسانی به مغز و نرسیدن خون به قسمتی از مغز اشاره کرد. میکروب های زیادی نیز وجود دارد که باعث آسیب رسیدن به مغز و در نتیجه تورم آن می شوند. عفونت نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد این عارضه در کودکان می گردد. تومور مغزی، مسمومیت با مونو اکسید کربن، تروما یا آسیب به مغز، قند خون ناشی از دیابت و ناهنجاری های مادر زادی همگی می توانند از دلایل این بیماری باشند.

بیشتر بخوانید: چه کسانی کاندید جراحی صرع هستند؟

علائم

اِدم مغزی کودک یک بیماری بسیار خطرناک می باشد که در صورت عدم مراجعه به پزشک ممکن است آسیب های شدیدی به کودک وارد شود. در صورت مشاهده علائم زیر باید هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. علائم اِدم مغزی عبارتند از:

• از دست دادن هوشیاری
  • ایجاد سفتی و درد در گردن
  • ضعف بینایی
  • مشکلات تنفسی
  • ضعف ماهیچه
  • بی حسی
  • اختلال یادگیری
  • تاخیر در رشد

روش های تشخیص و درمان بیماری

با مراجعه به پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب و یا فوق تخصص جراحی اعصاب کودکان می توانید در جهت تشخیص و رفع بیماری گام بردارید. پزشک با معاینات فیزیکی از سر و گردن و بررسی اعصاب کودک و انجام تست های مربوطه متوجه بیماری خواهد شد. از جمله تست های تشخیص این بیماری آزمایش خون، لومبار پانکچر، ام آر آی سر، سی تی اسکن سر، آنژیوگرام و… می باشد.

علائم تورم های مغزی در کودکان

در مواردی که بیماری خفیف باشد با دارو و در خانه قابل درمان می باشند. در صورت تشدید بیماری باید روند درمان به صورت اورژانسی و بدون فوت وقت در بیمارستان و در بخش مراقبت های ویژه ادامه پیدا کند. جهت جلوگیری از پیشروی بیماری فشار خون، ضربان قلب و تنفس کودک به دقت چک می شود و مایعات بدن کودک نیز به دقت بررسی می شود. آنتی بیوتیک ها برای درمان این بیماری تاثیر گذار نخواهند بود و از دارو های ضد ویروسی استفاده می شود. همچنین داروی کورتیکواستروئید برای کاهش اِدم مغزی در کودکان مثمر ثمر خواهد بود. در صورتیکه کودک دچار تب و سردرد باشد از استامینوفن و در صورت داشتن تشنج از دارو های ضد تشنج استفاده می کنند.

دستورالعمل های لازم

بسته به میزان و شدت اِدم مغزی کودک راهکار ها و دستورالعمل هایی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید به کودک خود کمک کنید. نکته اول کسب اطلاعات کافی و لازم درباره بیماری و علائم تورم های مغزی در کودکان می باشد. دارو های تجویز شده مطابق نظر پزشک مصرف شود و از مصرف دارو های مشابه خودداری کنید. از پزشک درباره فعالیت های بی خطر برای کودک سوال کنید. به کودک کمک کنید تا فعالیت های روزمره خود را انجام دهد. دوره درمان را بر طبق نظر پزشک کامل کنید. در صورت رویت هرگونه علائم از قبیل اختلال در بینایی، عدم توانایی در صحبت کردن، تشنج و… سریعا با پزشک تماس بگیرید. بافت مغز یکی از حساس ترین نقاط بدن مخصوصا در کودکان می باشد و باید در صورت مشاهده هر کدام از علائم به دنبال راه درمان و مقابله با بیماری باشید.