درمان هیدروسفالی در کودکان

به جمع شدن مایع مغزی نخاعی یا همان CFS در درون جمجمه کودکان بیماری هیدروسفالی گفته می شود. هیدر به معنای آب و سفال به معنای جمجمه می باشد. در اطراف مغز فضایی وجود دارد که مایع زلالی در آن در جریان می باشد، این مایع زلال مایع مغزی نخاعی یا CSF نام دارد. CSF در بطن مغز تولید شده و به سمت مغز و نخاع در حرکت می باشد و باعث شستشوی بافت های عصبی می شود. این مایع پس از شستشوی کامل بافت های عصبی در قسمت بالای جمجمه جذب خون می شود. جمه شدن این مایع در بطن مغز به هر دلیلی باعث ایجاد بیماری هیدروسفالی می شود. در ادامه در سایت دکتر علی ریاضی درباره این بیماری و درمان هیدروسفالی در کودکان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

علائم بیماری هیدروسفالی

علائم این بیماری در افراد مختلف کاملا متفاوت می باشد اما به طور کلی علائم زیر را دارد.

• بزرگی غیر معمول سر
  • تورم نقطه ای سر
  • رگ های برجسته سر
  • گریه شدید
  • قدرت عضلانی کم
  • افزایش سریع دور سر
  • تغییرات مربوط به ساختار صورت
  • عدم تعادل
  • بی اختیاری ادراری
  • اختلال بینایی

علل ابتلا به بیماری

برخی از کودکان با این بیماری متولد می شوند و برخی دیگر نیز مدت کوتاهی پس از تولد دچار بیماری هیدروسفالی می شوند. از علل عمده این بیماری می توان به ناهنجاری های ژنتیکی اشاره کرد که به صورت وراثتی در کودکان رویت می شود. نوزادانی که دارای نقص مادرزادی در مغز و ستون فقرات هستند و علت آن مربوط به اختلالات رشد می باشد نیز از این بیماری رنج می برند. زایمان های زودرس و خونریزی های بطنی نیز موجب بیماری هیدروسفالی می گردند. پیش از بارداری مادران آینده باید واکسن های سرخجه و سفلیس را بزنند تا در دوران بارداری دچار عفونت نشوند. عفونت و التهاب در دوران بارداری منجر به التهاب در بافت مغز جنین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: عوارض شنت مغزی در کودکان

تشخیص بیماری

در صورت مشاهده علائم در کودک خود به پزشک مراجعه کنید تا از وضعیت کلی بیمار مطلع شوند. برای تشخیص دقیق تر از آزمایشاتی نظیر مانیتورینگ فشار جمجمه، سیسترنوگرافی، تپ ستون فقرات، ام آر آی و سی تی اسکن استفاده می کنند.

درمان هیدروسفالی

درمان هیدروسفالی در کودکان با روش های مختلفی امکان پذیر می باشد. در برخی از موارد که بیماری بسیار خفیف باشد با دارو های خاصی میزان مایع مغزی نخاعی را کمتر کرده و فشار ایجاد شده در مغز را کاهش می دهند. در مواقعی که بیماری پیشرفته و شدید باشد از دستگاهی به نام شنت استفاده می شود تا مایع مغزی نخاعی را از مغز خارج کند.

دستگاه شنت با جراحی به داخل سر فرستاده می شود. کودکانی که دچار این بیماری می شوند با اختلالات حرکتی مواجه خواهند شد. والدین باید این کودکان را جهت تقویت مهارت های روزمره و تسریع رشد حرکتی به توانبخش بسپارند.

طول عمر افراد مبتلا به هیدروسفالی

شانس بقا در کودکان مبتلا به بیماری هیدروسفالی بسیار کم بوده و بیشتر از نیمی از این کودکان تا قبل از چهار سالگی فوت می کنند. بیش از هشتاد درصد آنها نیز هرگز به بزرگسالی نخواهند رسید. کودکانی که بیماری آنها مرتبط با تومور مغزی نیست این شانس را دارند که سال های بیشتری را زنده بمانند. در حالت کلی این بیماری بسیار خطرناک می باشد و در صورت زنده ماندن کودکان دچار اختلالات فیزیکی و آسیب های مغزی می شوند. اما در مواردی خاص که روند درمان به خوبی پیش رود و بیماری خیلی زود تشخیص داده شود طول عمر عادی خواهند داشت.

ورزش درمانی و بازی درمانی

از دیگر روش های درمان هیدروسفالی در کودکان می توان به ورزش درمانی اشاره کرد. با ورزش مهارت های حرکتی نوزاد بهبود پیدا می کند و الگوی راه رفتن آنها اصلاح خواهد شد. اندام های آنها هماهنگی بیشتری خواهد داشت و استقلال کودک، عزت نفس و اعتماد به نفس او افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین با مشورت متخصصین کار درمانی می توان از اسباب بازی هایی استفاده کرد که به بهبود حرکات دست آنها کمک کند.