• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

اندازه طبیعی ملاج قدامی نوزاد

ملاج قدامی، که به آن فونتانل قدامی نیز می‌گویند، ناحیه‌ای نرم و لرزان در بالای سر نوزاد است که در محل تقاطع استخوان‌های جمجمه قرار دارد. این ناحیه که توسط غشایی پوشیده شده است، به رشد و انبساط مغز نوزاد در دوران نوزادی کمک می‌کند. جمجمه نوزاد از صفحات استخوانی متعددی تشکیل شده است که به تدریج در طول دوران نوزادی و شیرخوارگی به هم می‌چسبند و سفت می‌شوند. ملاج قدامی به این صفحات استخوانی اجازه می‌دهد تا به گونه‌ای حرکت کنند که فضای کافی برای رشد مغز نوزاد فراهم شود. ملاج قدامی به شکل الماس یا مثلث است و حدود 3 تا 5 سانتی‌متر عرض دارد. این ناحیه نرم و لرزان است و ممکن است کمی نبض بزند. ملاج قدامی به طور کلی بین 18 تا 24 ماهگی بسته می‌شود. با این حال، این بازه زمانی می‌تواند از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد. اندازه طبیعی ملاج قدامی نوزاد در بدو تولد بین 3 تا 5 سانتی‌متر است و به طور کلی در 18 ماهگی بسته می‌شود. با این حال، این بازه زمانی می‌تواند از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد.

عوامل مؤثر بر اندازه ملاج قدامی

عوامل مختلفی بر اندازه طبیعی ملاج قدامی نوزاد موثر است که می تواند موجب تغییر اندازه در این ناحیه از بدن گردد. در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره شده است: سن نوزاد: ملاج قدامی در بدو تولد بزرگترین است و با افزایش سن نوزاد به تدریج کوچکتر می‌شود. وضعیت حاملگی: نوزادان متولد شده از مادران با بارداری دوقلویی یا چندقلویی، ملاج قدامی بزرگتری نسبت به نوزادان متولد شده از مادران با بارداری تک قلو دارند. وزن هنگام تولد: نوزادان کم وزن هنگام تولد، ملاج قدامی بزرگتری نسبت به نوزادان با وزن طبیعی دارند. جنسیت: برخی مطالعات نشان داده‌اند که ملاج قدامی در نوزادان پسر به طور متوسط ​​بزرگتر از نوزادان دختر است.

اندازه غیر طبیعی ملاج نوزاد

ملاج قدامی نوزاد

ملاج قدامی نوزاد

در برخی موارد، اندازه ملاج قدامی خارج از محدوده طبیعی است. این امر می‌تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد که نیاز به بررسی پزشکی دارد. این موارد عبارت اند از: ملاج قدامی بزرگ: ملاج قدامی که بزرگتر از 5 سانتی‌متر در بدو تولد یا بزرگتر از 3 سانتی‌متر در 18 ماهگی باشد، بزرگ تلقی می‌شود. این امر می‌تواند نشانه‌ای از هیدروسفالی (افزایش مایع مغزی نخاعی) یا سایر مشکلات مربوط به رشد مغز باشد. ملاج قدامی کوچک: ملاج قدامی که در بدو تولد کمتر از 1.5 سانتی‌متر باشد یا قبل از 3 ماهگی بسته شود، کوچک تلقی می‌شود. این حالت نشانه‌ای از کرانیوسینوستوز (بسته شدن زودهنگام جمجمه) یا سایر مشکلات مربوط به رشد جمجمه باشد.

ارزیابی اندازه طبیعی ملاج قدامی نوزاد

اگر نوزاد دارای هر یک از این علائم بود، نیاز است که فورا به پزشک متخصص اطفال ارجاع داده شود: افزایش ناگهانی یا سریع اندازه ملاج قدامی، تنش یا برآمدگی ملاج قدامی، قرمزی، تورم یا ترشح از ملاج قدامی، تحریک پذیری یا بی حالی نوزاد، استفراغ مکرر، تشنج. پزشک متخصص اطفال در معاینات دوره‌ای نوزاد، اندازه و شکل ملاج قدامی را بررسی می‌کند. پزشک همچنین ممکن است از سونوگرافی برای ارزیابی فضای داخل جمجمه و بررسی وجود هرگونه ناهنجاری استفاده کند. در صورت نیاز به جراحی یا درمان های دیگر، نوزاد به متخصص جراحی مغز و اعصاب یا فوق تخصص جراحی اعصاب کودکان ارجاع داده می شود.  ملاج قدامی به طور کلی نیازی به مراقبت خاص ندارد. با این حال، مهم است که از ضربه مستقیم به سر نوزاد، به ویژه در ناحیه ملاج قدامی، خودداری کنید. همچنین باید از محکم بستن کلاه یا روسری روی سر نوزاد خودداری شود، زیرا این امر می‌تواند فشار غیرضروری به ملاج قدامی وارد کند.

سخن پایانی

ملاج قدامی ناحیه‌ای نرم و لرزان در بالای سر نوزاد است که به رشد و انبساط مغز نوزاد کمک می‌کند. اندازه طبیعی ملاج قدامی در بدو تولد بین 3 تا 5 سانتی‌متر است و به طور کلی در 18 ماهگی بسته می‌شود. در برخی موارد، اندازه ملاج قدامی ممکن است خارج از محدوده طبیعی باشد، که می‌تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد. پزشک متخصص اطفال در معاینات دوره‌ای نوزاد، اندازه و شکل ملاج قدامی را بررسی می‌کند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام می دهد.   بیشتر بخوانید: درمان قطعی صرع مقاوم به درمان
به این مطلب امتیاز دهید

ارسال دیدگاه