• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

برجستگی ستون فقرات نوزاد

 

آناتومی مهره های کمر

برجستگی ستون فقرات نوزاد یک اختلال آناتومیکی است و می تواند منجر به بروز دفورمیتی های اسکلتی عضلانی در کودکان شود. دکتر ریاضی به عنوان فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب کودکان در شهر اصفهان در رابطه با آناتومی مهره های کمری توضیحات مفیدی را ارائه نموده اند. بر اساس گفته های ایشان، مهره های کمری دارای یک body، برجستگی های خلفی به نام pedicle، سطوح مفصلی فوقانی و تحتانی و زوائد خلفی به نام spinous process، هستند. برجستگی ستون فقرات نوزاد حاصل اختلال در روی هم قرار گرفتن مهره های کمری و توراسیک است. در ادامه به بررسی پاتولوژی اصلی موثر در بروز این اختلال و روش های درمان آن می پردازیم.

برجستگی ستون فقرات نوزاد

برجستگی ستون فقرات نوزاد، یکی از اختلالات شایع مادرزادی در زمینه ی بیماری های اسکلتی به شمار می رود. مهره های کمری نسبت به مهره های توراسیک دارای تفاوت های ظاهری ویژه ای هستند که در تشکیل alignment استخوانی نقش دارند. مهم ترین تفاوت این مهره ها وجود body بزرگتر است. spine یا زوائد خاری مهره های کمری نیز برجسته تر از مهره های توراسیک هستند. ستون فقرات در ناحیه ی لومبار دارای 5 مهره است که با نام های L1 تا L5 شناخته می شوند. مهره های توراسیک را نیز با نام های T1 تا T12 نام گذاری می کنند. نحوه ی قرار گیری مهره های توراسیک و لومبار منجر به ایجاد یک قوس طبیعی در فرد خواهد شد. افزایش تحدب در ناحیه ی توراسیک منجر به برجستگی ستون فقرات نوزاد و ایجاد حالتی به نام کیفوز می شود. مقدار طبیعی این تحدب 20 تا 45 درجه در نمای لترال می باشد. اختلالات دیگری که منجر به برجستگی ستون فقرات نوزاد می شوند شامل اسکولیوز و لوردوز هستند. در اسکولیوز ستون فقرات دچار انحراف به سمت راست یا چپ بدن می شود. در لوردوز نیز قوس ستون فقرات در ناحیه ی شکمی، بیش از مقدار نرمال خواهد شد. هر کدام از اختلال های ذکر شده با تغییر حالت ستون فقرات نوزاد و ایجاد برجستگی در آن همراه هستند. بیشتر بخوانید: جراحی چسبندگی نخاع
معاینه فیزیکی کودک در کیفوز

معاینه فیزیکی کودک در کیفوز

بیرون زدن استخوان کمر نوزاد

متاسفانه اختلال های منجر شونده به برجستگی ستون فقرات نوزاد و بیرون زدن استخوان های کمر با افزایش سن، تشدید می شوند. نوزادانی که در دوران جنینی دارای رشد غیر طبیعی در رحم بوده اند با عوارضی مانند کیفوز ناشی از فیوژن مهره ای به دنیا می آیند. در برخی موارد نیز استخوان ها به علل اختلال های ژنتیکی به درستی تشکیل نمی شوند و منجر به بیرون زدن استخوان کمر نوزاد می شوند. در هر صورت این اختلال می تواند منجر به کاهش فانکشن کودک، اختلال های سیستم گوارشی، گوژپشت شدن و تغییر حالت فیزیکی بدن و مشکلات تنفسی، شود. دکتر ریاضی با سال ها سابقه در زمینه ی درمان بیماری های مادرزادی ستون فقرات کودکان، در وب سایت خود با آدرس الکترونیکی /https://dr-riasi.com مشاوره های لازم در زمینه ی تشخیص و درمان برجستگی ستون فقرات نوزاد را به صورت رایگان در اختیار مراجعین قرار داده است.  

درمان برجستگی ستون فقرات نوزاد

درمان برجستگی ستون فقرات نوزاد به دو صورت تهاجمی و غیرتهاجمی انجام پذیر می باشد. در مواردی که بیماری شدید نباشد، می توان از بریس یا device های اکسترنال استفاده کرد. در شرایطی که کیفوز بسیار شدید است و ریشه های عصبی را تحت فشار قرار داده باشد، از روش جراحی استفاده می شود. شدت کیفوز و برجستگی ستون فقرات با سنجش میزان انحنای مهره های توراکولومبار در بررسی های رادیولوژیکی تعیین می شود. با انجام جراحی می توان alignment مهره های کمر را اصلاح نمود. این اقدام باعث رفع برجستگی ستون فقرات و اصلاح دفورمیتی های ظاهری آن می شود.

کلام آخر

یکی از بیماری های مادرزادی ستون فقرات در کودکان، برجستگی ستون فقرات نوزاد است. این برجستگی می تواند به علت های مختلفی مانند رشد بیش از حد جنین در رحم، رخ دهد. تشخیص و درمان به موقع این بیماری می تواند از بروز عوارض شدید ناشی از آن در بزرگسالی، پیشگیری کند.  
به این مطلب امتیاز دهید

ارسال دیدگاه