• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

شکل طبیعی ملاج نوزاد

جهت رزرو نوبت با ما تماس بگیرید

 03132240943 و 09925062005

شکل طبیعی ملاج نوزاد چگونه باید باشد؟

شکل طبیعی ملاج نوزاد باید به گونه‌ای باشد که وقتی قسمت قدامی و جلویی سر را لمس می‌کنیم، حالت نرم و تو رفته شدن را احساس کنیم. در برخی از نوزادان، این حالت در قسمت خلفی یا پشت سر هم وجود دارد که به شکل کوچک‌تر و مثلثی شکل است. اگر به هر دلیلی این حالت در نوزاد باقی بماند یا استخوان‌ها در این نواحی به خوبی و طبیعی رشد نکنند، شکل طبیعی ملاج نوزاد از بین می‌رود و در آینده می‌تواند مشکل آفرین باشد.

علت بد شکل گرفتن استخوان جمجمه و ملاج کودکان چیست؟

شکل طبیعی ملاج نوزاد در سلامت مغز او کاملا تاثیر گذار است. اگر به سر نوزاد نگاهی بیندازید، متوجه قسمت‌های نرم و انعطاف پذیری می‌شوید که در ناحیه جلوی کف سر وجود دارد. در این نواحی، هنوز استخوان به طور کامل رشد نکرده و جنس بافت آن نرم می‌باشد. فونتانل یا همان ملاج در قسمت پشت سر هم وجود دارد اما در بسیاری از موارد به دلیل کوچک بودن، زیاد قابل مشاهده نیست. استخوان‌ها در این نواحی باید به طور دقیق رشد کرده و به هم برسند تا شکل جمجمه کاملا صاف و یک دست شود. در غیر این صورت، استخوان به سمت بیرون یا داخل، تغییر شکل می‌دهد. شکل طبیعی ملاج نوزاد در برخی از موارد به دلیل مشکلات بسیار جدی، دستخوش تغییر می‌گردد. اگر فشار داخلی مغز زیاد باشد و یا در قشر مغز، تجمع آب وجود داشته باشد، فونتانل مغز یا همان ملاج به صورت برآمده در می‌آید و استخوان به همان شکل جوش می‌خورد. در چنین مواردی باید تا زمان باقی است و مشکل بیشتری بروز نکرده‌است، درمان شروع شود.
شکل طبیعی ملاج نوزاد

شکل طبیعی ملاج نوزاد

بهترین متخصص مغرو اعصاب کودکان در اصفهان می‌تواند این مشکل را تشخیص داده و برطرف کند. اما همه چیز به این بستگی دارد که زمان از دست نرود. برخی از علل و عوامل تغییر شکل ملاج در نوزادان شامل موارد زیر است:
  1. ضربه به سر
  2. خونریزی درون جمجمه و بالا رفتن فشار درون آن
  3. بیماری هیدروسفالی یا تجمع آب درون مغز و جمجمه
  4. بیماری مننژیت
  5. آنسفالیت یا عفونت باکتریایی مغز
  6. انسفالوپاتی هیپوکسی ایسکمیک که ناشی از کمبود اکسیژن است ودر مغز نوزاد به وجود می‌آید.
  7. نارسایی احتقانی قلب
  8. بیماری آدیسون
  9. بیماری سرطان خون
  • پرکاری تیروئید
  • اختلالات الکترولیتی
  • تورم یا آبسه مغزی در نوزادان

آیا برجستگی ملاج نوزاد خطرناک است؟

شکل طبیعی ملاج نوزاد باید به گونه‌ای باشد که وقتی نوزاد به سنین کودکی رسید، بتوان صاف و بی عیب و نقص بودن آن را مشاهده کرد. برجستگی یا تورفتگی ملاج سر در نوزادان، به خودی خود خطر تهدید کننده به شمار نمی‌آید. زیرا امکان دارد نوزاد به خاطر بد خوابیدن، فشار دادن سر روی بالشت یا استفراغ و گریه طولانی، دچار برجستگی در ملاج خود شود. اما برجستگی یا تو رفتگی فونتانل در نوزادان می‌تواند نشان از وجود بیماری خطرناک‌تری دهد. مثلا مننژیت، هیدروسفالی و یا آسیب‌های مختلف به سر که هر کدام می‌تواند در نهایت به مرگ نوزاد ختم شود. درمان اختلال یادگیری در کودکان، یکی از اقداماتی است که برخی از والدین برای برطرف شدن آن در کودکان خود، زمان زیادی را صرف می‌کنند. این اختلالات ممکن است ریشه در برخی از بیماری‌های مغز و اعصاب کودکان داشته باشد. برای مثال می‌توان ضربه به سر و یا پشت گوش انداختن درمان مشکلات جمجمه و بیماری‌های مغزی و نخاعی را نام برد. هر کدام از این بیماری‌ها می‌توانند روی قشر مغز و دستگاه عصبی مرکزی اثر گذار باشند و در دوران کودکی و نوجوانی، مشکلات خاصی از جمله اختلال یادگیری را پدید آورند. بیشتر بخوانید: فوق تخصص مغز و اعصاب از آمریکا در اصفهان

انتخاب بهترین متخصص مغز و اعصاب کودکان در اصفهان

فوق تخصص مغز و اعصاب از آمریکا در اصفهان برای درمان اختلالات مغزی و بیماری‌هایی که در نوزادان و کودکان شکل می‌گیرد، بهترین گزینه برای مراجعه می‌باشد. این پزشکان به دلیل اینکه جراحان متخصص و متبحری در این زمینه هستند می‌توانند بسیاری از مشکلات را به موقع تشخیص داده و در صورت نیاز اقدام به جراحی کنند. و کلام آخر شکل طبیعی ملاج نوزاد خبر از سلامت کامل استخوان جمجمه‌ی او می‌دهد اما در صورتی که ظاهر غیر طبیعی داشته باشد، باید فورا با جراح متخصص مغز و اعصاب کودکان مشورت شود.

ارسال دیدگاه