• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

عوارض بعد از تشنج در کودکان

تشنج بر اثر بالا رفتن دمای بدن کودکان و تب یکی از متداول ترین نوع تشنج می باشد. معمولا در کودکان 3 الی 5 سال این عارضه اتفاق می افتد. بدن کودکان در اثر بالا رفتن بیش از حد دما دچار اختلالاتی در سیستم عصبی می شود که باعث تشنج می شود. این عارضه ممکن است در کودکان و حتی بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد و معمولا در پسر بچه ها بیشتر دیده می شود. بیشتر پدر و مادر ها نگران عوارض بعد از تشنج در کودکان هستند و به دنبال راهی برای از بین بردن این عوارض می باشند. در ادامه این مطلب در سایت دکتر علی ریاضی با ما همراه باشید تا شما را با علل تشنج و عوارض بعد از تشنج در کودکان آشنا سازیم و راه کار هایی جهت از بین بردن این عوارض به شما ارائه دهیم.
عوارض بعد از تشنج در کودکان

عوارض بعد از تشنج در کودکان

 

تشنج و علائم آن

تشنج در اثر بالا رفتن سرعت پیام های عصبی در مغز و ناهماهنگی آنها اتفاق می افتد. در هنگام تشنج انفجاری از پیام های الکتریکی در مغز صورت می گیرد که کارکرد طبیعی و معمول مغز را مختل می کند. تشنج در کودکان و افراد مسن بیشتر دیده می شود و دلیل آن عدم توانایی بدن آنها در مقابل دماهای بسیار بالا می باشد. تشنج و صرع با هم تفاوت هایی دارند تشنج معمولا یکبار اتفاق می افتد اما تشنج ناشی از صرع ممکن است بارها برای فرد اتفاق بیفتد. صرع نوعی اختلال مغزی می باشد. از علائم تشنج می توان به بروز تغییرات خاصی در رفتار  و حرکات بدن اشاره کرد. همچنین در اثر تشنج سطح هوشیاری بدن نیز با اختلال مواجه می شود. در برخی از تشنج ها تنها یک قسمت از مغز درگیر می شود در حالیکه در نمونه های دیگر همه مغز درگیر می شود. در هنگام تشنج افراد ممکن است هاله ها را حس کنند. هاله نوعی تشنج خفیف می باشد که قبل از تشنج شدید اتفاق می افتد. هاله ها فرد را نیمه هوشیار می کنند و زنگ خطری برای افراد هستند. هاله شامل بوهای عجیب، صداهای عجیب، گزگز دست و پا، احساس ترس یا شادی، احساس دژاوو و… می باشد. ممکن است بعد از بر طرف شدن مشکل فرد هیچ چیز را به خاطر نیاورد ولی در برخی از موارد فرد کاملا بخاطر می آورد که چه اتفاقی برای او، افتاده است. بیشتر بخوانید: بهترین جراح مغز و اعصاب اطفال در اصفهان

   

عوارض

از عوارض و پیامد های بعد از تشنج در کودکان می توان به از دست دادن هوشیاری و بی هوشی اشاره کرد. ماهیچه های کودک در اثر تشنج ممکن است سفت شده و یا حتی تکان بخورد. صورت کودک در اثر این مشکل تغییر رنگ داده و قرمز و یا آبی می شود. در تشنج غایب یا تشنج مختصر فرد تمرکز خود را از دست می دهد و به یک نقطه خیره می شود. در این نوع تشنج هیچ مشکل طولانی مدتی اتفاق نخواهد افتاد. در تشنج احساس سرگیجه، سردرگمی، توهم و افزایش ضربان قلب کاملا عادی می باشد. در برخی از کودکان افزایش بزاق دهان، چرخش چشم به سمت بالا، سوزن سوزن شدن بدن و… نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
عوارض بعد از تشنج در کودکان

عوارض بعد از تشنج در کودکان

 

کلام پایانی

تشنج ناشی از تب در کودکان از چند دقیقه تا یک ساعت ادامه دارد که در این شرایط کودک هوشیاری خود را به طور کامل از دست می دهد. تشنج به دنبال موج وسیعی از پیام های الکتریکی در بدن کودکان اتفاق می افتد که سرعت بالای این پیام ها عملکرد مغز را با مشکل روبرو می کند. این پیام ها مانع از عملکرد طبیعی و نرمال مغز می شود. تشنج می تواند علل دیگری جز صرع و یا تب داشته باشد. تشنج ناشی از قند خون بالا یا پایین، کمبود خواب، استرس شدید، مصرف الکل و مواد مخدر و… می تواند باشد. در هنگام بروز تشنج در کودکان مانع از لرزش بدن آنها نشوید. چیزی در دهان آنها قرار ندهید و مانع از خروج استفراغ از دهان آنها نشوید. بر تنفس وی نظارت داشته باشید و با آرامش کامل سعی کنید او را به پهلو بخوابانید.

ارسال دیدگاه