• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

علت بزرگ بودن سر جنین در سونوگرافی

یکی از مواردی که برای سنجش سلامتی جنین در دوران بارداری انجام می شود اندازه گیری سر جنین با سونوگرافی است. بزرگ بودن سر جنین در سونوگرافی می تواند نشان دهنده وجود بیماری های خطرناکی مانند هیدروسفالی باشد. تشخیص و درمان زود هنگام می تواند مانع بسیاری از عوارض ناخوشایند و مشکل ساز در این زمینه گردد. ما در این مقاله در مورد علت بزرگ بودن سر جنین در سونوگرافی و درمانهای آن بحث می کنیم.  

بزرگ بودن سر جنین در سونوگرافی

اندازه سر جنین یکی از مهمترین شاخص های وضعیت سلامتی جنین است. بسیاری از متخصصان معتقد هستند که این شاخص از شاخص وزن نوزاد هنگام تولد دقیق تر می تواند میزان سلامتی جنین را نشان دهد. یکی از اختلالاتی که سونوگرافی می تواند به خوبی نشان دهد  بزرگ بودن سر جنین است. این وضعیت با در نظر گرفتن چندین فاکتور دیگر توسط پزشک متخصص ممکن است خطرناک یا بی خطر تشخیص داده شود.

علت بزرگ بودن سر جنین در سونوگرافی

چندین عامل و بیماری مختلف می توانند دلیل بزرگ بودن سر جنین در سونوگرافی باشند. به طور کلی وضعیت بزرگ بودن سر به بزرگ بودن متناسب و نامتناسب تقسیم می شود. در حالت متناسب با اینکه سر جنین بزرگ است اما به همان نسبت بدن او نیز بزرگ می باشد. بزرگ بودن سر جنین در حالت متناسب غالبا عادی تشخیص داده می شود که خطری را متوجه جنین نمی کند. در برخی از موارد بزرگ بودن سر جنین یکی از صفات خانوادگی محسوب میگردد و کاملا طبیعی است. اما از مهمترین علتهای خطرناک بزرگ بودن سر جنین در سونوگرافی می توان به هیدروسفالی، برخی بیماری های عفونی (مانند مننژیت) و چندین سندرم ژنتیکی اشاره نمود.
درمان بزرگ بودن سر جنین و نوزاد.

درمان بزرگ بودن سر جنین و نوزاد.

هیدروسفالی جنین

هیدروسفالی شایعترین علت بزرگ بودن سر جنین در سونوگرافی است که نیاز به درمان تخصصی دارد. در بیماری هیدروسفالی شاهد تجمع غیر عادی مایع مغزی نخاعی در اطراف مغز و بطن های آن هستیم. هیدروسفالی به شدت موجب فشار اضافی به بافتهای مغز می شود که در صورت درمان نشدن عوارض جدی به دنبال دارد. هیدروسفالی معمولا بین هفته های 15 تا 35 بارداری با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص است. پزشک برای اطمینان از وجود یا عدم وجود فشار در داخل سر جنین و همچنین تشخیص دلایل هیدروسفالی ممکن است انجام  MRI را نیز تجویز نماید. هیدروسفالی می تواند ناشی از عواملی چون تومورهای مغزی، خونریزی مغزی،عفونت، بسته شدن رگها و … باشد.  

عوارض

با توجه به اینکه ماکروسفالی سیستم عصبی مرکزی را به شدت می تواند تحت تاثیر قرار دهد اغلب موجب اختلالات رفتاری و یادگیری در فرد می شود. درمان به موقع می تواند شدت علائم را به میزان زیادی کاهش دهد. زایمان زودرس نیز از عوارض احتمالی بزرگ بودن سر جنین است که با دستور پزشک باید انجام شود.  

نحوه درمان

اگر علت بزرگ بودن سر جنین در سونوگرافی ناشی از هیدروسفالی باشد باید به صورت پیوسته وضعیت جنین تحت نظر قرار داده شود تا در صورت لزوم برای حفظ سلامتی مادر و جنین زایمان زودرس صورت گیرد. غالبا در طول بارداری نمی توان درمان خاصی برای هیدروسفالی جنین انجام داد. هدف اصلی این است که تا حد ممکن زایمان به تعویق بیفتد تا جنین رشد کامل تری داشته باشد. بعد از تولد در صورت نیاز برای از بین بردن فشار زیاد داخل سر، نوزاد ممکن است تحت درمانهای مختلف مانند جراحی قرار گیرد. تومورهای که باعث بزرگ شدن سر جنین می شوند اغلب بسیار نادر هستند و در بیشتر موارد می توانند موجب مرگ جنین قبل یا بعد از تولد شوند. خوشبختانه هیدروسفالی که در بیشتر موارد عامل اصلی ماکروسفالی است با تکنیکهای مختلف پزشکی تا حد زیادی قابل درمان است. جراح مغز و اعصاب می تواند با انجام عمل جراحی بسیاری از عوارض احتمالی هیدروسفالی را از بین ببرد. دکتر علی ریاضی یکی از فوق متخصصان با تجربه جراحی مغز و اعصاب هستند که دوره فلوشیپ خود را در آمریکا و اتریش گذرانده اند. شما می توانید برای دریافت مشاوره در مورد بزرگ بودن سر جنین و همچنین گرفتن نوبت ویزیت (با شماره های موجود در وب سایت) با مطب ایشان در تماس باشید.   بیشتر بخوانید: بزرگ بودن سر نوزاد

ارسال دیدگاه