• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

درمان فرورفتگی ملاج نوزاد

توضیحاتی درباره درمان فرورفتگی ملاج نوزاد

برای درمان فرورفتگی ملاج نوزاد حتما باید به پزشک متخصص با تجربه مراجعه کرد. فرورفتگی ملاج یک امر ساده و بی اهمیت نیست که بتوان به راحتی آن را در خانه انجام داد. وجود ملاج سالم موجب می شود تا فضای مناسب برای رشد مغز نوزاد فراهم شود. ملاج یا فونتانل فضاهای باز موجود در جمجمه می باشند که به مرور زمان و جذب مواد معدنی محکم می شوند.

البته باید دانست که فرورفتگی ملاج به مقدار کم طبیعی بوده زیرا ملاج نوزاد دارای انحنای بسیار کم به سمت داخل می باشد. هر گونه تغییر در ملاج را جدی بگیرید و به پزشک متخصص مراجعه کنید. تغییرات در ملاج نشان دهنده بروز مشکلات در سلامتی نوزاد هستند.

ملاج یا فونتانل علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای رشد مغز، به خروج آسان تر نوزاد از کانال زایمان در حین زایمان طبیعی کمک می کند. حدود سن 18 ماهگی، ملاج نوزاد سفت می شود. در زمان بغل کردن نوزاد حتما با سر او با ملایمت رفتار کنید.

نوزادانی که دچار مشکلات سلامتی جدی تر هستند، در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بستری می شوند. در این بخش مراقبت های بیشتر در مورد ملاج انجام می گردد. زودتر بسته شدن و یا دیرتر بسته شدن ملاج نوزاد یک پدیده غیر طبیعی در روند رشد نوزاد محسوب می شود.

درمان فرورفتگی ملاج نوزاد

درمان فرورفتگی ملاج نوزاد

بیشتر بخوانید: ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک

خصوصیات یک فونتانل معمولی

ملاج نوزاد باید صاف و نرم باشد. در برخی مواقع در زمان لمس فونتانل ضربان خفیفی در زیر انگشتان حس می شود. در صورتی که هر گونه تغییر در ملاج را احساس کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است مشکلی سلامتی نوزاد شما را تهدید کند. پزشکان معاینه ملاج را جزیی از معاینه پزشکی روتین خود قرار داده اند تا در صورت بروز مشکل اقدامات درمانی را خیلی سریع انجام دهند.

عوامل ایجاد کننده فرورفتگی ملاج

درمان فرورفتگی ملاج نوزاد با شناخت علت ایجاد کننده فرورفتگی، به سهولت انجام می شود.  عوامل موثر بر بروز فرورفتگی ملاج عبارتند از:

  • کم آبی بدن: یکی از مهمترین و اصلی ترین علت ایجاد فرورفتگی ملاج نوزاد، کمبود آب در بدن است. عرق کردن بیش از اندازه می تواند باعث کم آبی بدن شود. همچنین کودکانی که در شیر خوردن از پستان مادر و یا شیشه شیر مشکل دارند، در معرض کم آبی بدن هستند. همچنین نوزادانی که مبتلا به اسهال، استفراغ و یا تب شدید هستند، در معرض کمبود آب در بدن می باشند.
  • ابتلا به بیماری کواشیورکور: بیماری کواشیورکور به علت کمبود پروتئین در بدن نوزاد ایجاد می شود.
  • ابتلا به دیابت بی مزه: در این بیماری کلیه های نوزاد قادر نیست آب را ذخیره سازی کند. ادرار مبتلایان به دیابت بی مزه بسیار رقیق است و فرد بعد از نوشیدن آب، احساس تشنگی و عطش را دارد.
  • مگاکولون سمی: مگاکولون سمی یا انبساط روده بزرگ جزو بیماری های نادر محسوب می شود. این بیماری از عوارض بیماری های التهابی روده می باشد.
درمان فرورفتگی ملاج نوزاد

درمان فرورفتگی ملاج نوزاد

درمان فرورفتگی ملاج نوزاد در اصفهان

برای درمان فرورفتگی ملاج نوزاد که به علت کم آبی بدن ایجاد شده است، پزشک متخصص با تجربه و ماهر در اصفهان، استفاده از مایعات زیاد را توصیه می کند. البته اگر نوزاد دچار علائمی مانند کاهش هوشیاری، استفراغ، تکرر ادرار و … شده باشد، از روش های درمانی دیگر استفاده می کند. از دیگر علائم کمبود آب در بدن نوزاد می توان به گودی زیر چشم ها، خواب آلودگی بیش از حد،  خشکی دهان، تحریک پذیری،  گریه بدون اشک و خشک ماندن پوشک برای مدت زمان طولانی به علت عدم ادرار کافی اشاره کرد.

برای درمان فرورفتگی ملاج نوزاد که در اثر سوء تغذیه رخ داده است، پزشک مصرف مواد غذایی سالم و مغذی و یا مکمل های غذایی را تجویز می کند.

کلام آخر

پزشک متخصص شایسته ترین فرد برای درمان فرورفتگی ملاج نوزاد می باشد. با مراجعه به سایت دکتر علی ریاضی راهنمایی های لازم جهت پیشگیری و درمان را از آقای دکتر ریاضی متخصص جراحی مغز و اعصاب دریافت کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

ارسال دیدگاه