• info@dr-riazi.com
  • 03132240943 و 09925062005

ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک

توضیحاتی درباره ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک

ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک به علت تاثیر بر روند رشد مغز است. بسته شدن زودرس ملاج یا نقاط نرم موجود بر روی سر نوزاد می تواند باعث ابتلا  نوزاد به برخی از بیماری ها گردد. وجود فضاهای باز در استخوان های جمجمه این امکان را فراهم می کند تا مغز به خوبی رشد کند. زودتر بسته شدن ملاج مانع از رشد طبیعی مغز می شود. در نتیجه احتمال بروز نابینایی، تشنج، عقب افتادگی ذهنی و سندرم سر صاف افزایش می یابد.

متخصصین اطفال تا سن 19 ماهگی، جهت پیشگیری از بروز آسیب های ناشی از زودتر بسته شدن ملاج، در هر بار ویزیت ملاج نوزاد را معاینه می کنند. اگر ملاج زودتر از موعد خود بسته شده باشد، با انجام اقدامات خاص و جراحی، ملاج را دوباره باز می کنند تا فضای لازم برای رشد مغز ایجاد گردد.

بسته شدن به موقع ملاج جهت پیشگیری از بروز مشکلات مغزی، سردرد، صرع و نابینایی موثر است. ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک به علت ایجاد تاخیر در روند رشد کودک است.

ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک

ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک

نقاط نرم روی سر نوزاد

نقاط نرم روی سر نوزاد یا ملاج یا فونتانل به دو قسمت تقسیم می شوند. قسمت بزرگ تر ملاج در بخش جلویی سر و قسمت کوچک تر یا ملاج خلفی در بخش پشت سر قرار گرفته است.  ملاج فضاهای باز در استخوان جمجمه می باشند. در جریان روند رشد نوزاد، استخوان های جمجمه هم با جذب مواد معدنی به هم جوش خورده و بسته می شوند. ملاج خلفی بعد از گذشت 2 الی 4 ماه بعد از تولد نوزاد بسته می شود. بخش جلویی ملاج به دلیل ایجاد فضای لازم برای رشد مغز نوزاد، دیرتر یعنی حدود 19 ماهگی نوزاد بسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: درمان زود بسته شدن ملاج نوزاد

اهمیت وجود ملاج

برخی از والدین پس از تولد نوزاد و لمس نقاط نرم بر روی سر نوزاد، دچار اضطراب و نگرانی می شوند. وجود ملاج از جنبه های مختلف اهمیت دارد که عبارتند از:

  • وجود نقاط نرم بر روی سر نوزاد به عبور راحت تر نوزاد از کانال رحمی در هنگام زایمان کمک می کند. به همین علت سر برخی از نوزادان بعد از انجام زایمان طبیعی کمی تیز است.
  • وجود ملاج فضای مناسب برای رشد مغز را تامین می کند.

عوامل موثر بر زودتر بسته شدن ملاج

زودتر بسته شدن ملاج می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. میکروسفالی یا کوچک تر بودن سر نوزاد نسبت به حالت طبیعی، که به دلیل  ابتلا به مسمومیت ها، بیماری های ژنتیکی و یا عفونت ایجاد شده،  باعث زودتر بسته شدن ملاج می گردد.

همچنین ملاج نوزادی که به بیماری پرکاری غده تیروئید مبتلا است، زودتر از موعد بسته می شود. در این بیماری هورمون های تیروئیدی بیش از حد ترشح می شوند. نوزادان مبتلا به پرکاری تیروئید، دچار وزن کم هنگام تولد، خواب کم، پوست گرم و مرطوب، ضربان قلب خیلی بالا و بی قراری هستند.

 ترشح بیش از حد هورمون های پاراتیروئید می تواند بر ارتباط بسته شدن زودرس ملاج  و هوش کودک تاثیر گذارد. در این بیماری کلسیم به مقدار زیاد در بدن نوزاد تجمع می یابد.  نوزادان دچار این اختلال به مشکلات تنفسی و شلی عضلات هم مبتلا هستند.

کرانیوسینوستوزیس از مهمترین علل زودتر بسته شدن ملاج است. طبق تحقیقات انجام شده به ازای هر 2500  نوزاد زنده متولد شده یک نوزاد مبتلا به کرانیوسینوستوزیس می باشد که در میان نوزادان پسر شایع تر از نوزادان دختر است.

زودتر بسته شدن ملاج زمانی اتفاق می افتد که درزهای بین صفحات استخوانی موجود در جمجمه، قبل از رشد کامل مغز، به هم جوش  بخورند. در این مواقع با ادامه ی رشد مغز به استخوان های جمجمه فشار وارد شده و شکل جمجمه غیر طبیعی می شود.

ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک

ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک

کلام آخر در مورد ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بسته شدن زودرس ملاج و هوش کودک می توانید به سایت دکتر علی ریاضی مراجعه کنید. انجام مشاوره با بهترین دکتر متخصص جراحی مغز و اعصاب به شما کمک زیادی می کند. حفظ سلامتی نوزاد مهمترین خواسته والدین می باشد.

ارسال دیدگاه